لوگوی فراز نگار
Search

آشنایی با قطعات و اصطلاحات هر دستگاهی باعث ایجاد زبانی مشترک میان ارائه دهندگان خدمات جت پرینتر و کاربران این دستگاه ها در کارخانه ها و صنایع مختلف می شود و کمک می کند تا کار سرویس و نگهداری این دستگاه ها هنگام برخورد با هر مشکلی به مراتب آسان تر انجام شود زیرا در این صورت کاربر نهایی می تواند به سادگی اقدام به عیب یابی و اعلام آن به شرکت ارائه دهنده خدمات و سرویس و تعمیر دستگاه جت پرینتر کند. در ادامه ی این مطلب به معرفی اجزا اصلی و مهم دستگاه های جت پرینتر و اصطلاحات مربوط به آن می پردازیم.

هد جت پرینتر چیست؟

هد دستگاه جت پرینتر قسمتی از دستگاه جت پرینتر است که از آن جوهر بر روی محصول پاشیده می شود. انواع مختلف هد با کارکردهای مختلف در بازار وجود دارد. انواع هدهای زار XAAR و هد HP برای نمونه، برای پرینت بر روی دستگاه های جت پرینتر قرار می گیرند.  در تصویر  بعدی مجموعه جعبه هد دستگاه جت پرینتر را مشاهده می کنید.

هد جت پرینتر
هد جت پرینتر

فتوسل چیست؟

دستگاه برای شناسایی محصول و چاپ بر روی آن نیاز به یک فتوسل (سنسور نوری) دارد. دقت شود که فتوسل در راه عبور محصول قبل از هد قرار بگیرد. مکانیزم شناسایی و چاپ در دستگاه های جت پرینتر ثابت به این صورت است که پس از هر بار عبور محصول از روبروی فتوسل و ارسال پیام به دستگاه, دستگاه فرمان چاپ را اجرا می کند. لذا در صورت عدم وجود فاصله بین محصولات فتوسل دائماً در حالت روشن بوده و دستور چاپ جاری نمی شود. این بدان معناست که برای هر بار چاپ فتوسل می بایست یکبار خاموش و روشن شود. جهت حصول این مهم محصولات می بایست با یک فاصله حداقلی از یکدیگر از مقابل چاپگر عبور کنند.

فتوسل متصل به هد جت پرینتر
فتوسل متصل به هد دستگاه

جوهر

از انواع جوهرهای مختلف برای چاپ با دستگاه های جت پرینتر استفاده می شود. بنابراین دقت شود که جوهر مناسبی را برای چاپ استفاده نمایید. موارد موثر برای انتخاب جوهر شرایط جوّی منطقه, رنگ محصول مورد چاپ, جنس محصول مورد چاپ و سرعت چاپ و دپو می باشند. برای آشنایی با انواع جوهر جت پرینتر به صفحه حلال و جوهر جت پرینتر مراجعه کنید.

جوهر و حلال جت پرینتر
فتوسل متصل به هد دستگاه

حلال (اسپری)

از حلال برای تمیز کردن هد دستگاه جت پریتنر استفاده می شود. با توجه به اینکه حلال ها به صورت اسپری بر روی هد دستگاه پاشیده می شوند به حلال های دستگاه جت پرینتر اسپری نیز گفته می شود.

بسیار دقت کنید که اگر شما حتی جلوی قاب هد پرینتر را با آب یا هرگونه مایعی به غیر از حلال مخصوصی که شرکت فرازنگار بعنوان نماینده فروش این دستگاه در اختیار شما می گذارد اسپری کنید، باعث خرابی قطعی هد پرینتر می شوید.این یک مورد احتمالی نیست و قطعاً شما را دچار دردسر خواهد کرد. حتی برای پیش برد اهداف خودتان، از حلال مخصوصی که در اختیار شما گذاشته شده است استفاده کنید.

تمیز کردن هد دستگاه با اسپری
فتوسل متصل به هد دستگاه

فیلترهای دستگاه های جت پرینتر

 

در بسیاری از دستگاه های جت پرینتر با توجه به نوع دستگاه از یک تا چند فیلتر استفاده می شود. لازم است از شرکت ارائه دهنده خدمات جت پرینتر به صورت دقیق بازه ی تغییر فیلتر دستگاه های جت پرینتر پرسیده شود. همچنین ممکن است دستگاه خود موعد تعویض فیلتر را به کاربر اعلام کند. در صورت عدم تغییر به موقع فیلتر کیفیت چاپ پایین خواهد آمد و ممکن است به بعضی قطعات دستگاه نیز فشار آورده شود.

پرچ کردن

به عمل فشردن کیسه جوهر درون کارتریج جهت بیرون آمدن جوهر از نازل های هد جهت آماده سازی دستگاه برای شروع چاپ گفته میشود . در دستگاه های جت پرینتر معمولا پس از هر بار روشن و خاموش کردن دستگاه عمل پرج کردن به صورت دستی یا اتوماتیک لازم است انجام شود.

درج تاریخ

دستگاه های جت پرینتر بر روی محصول تاریخ تولید و انقضای آن را درج می کنند. در بسیاری از مواقع تنها تاریخ تولید بر روی محصول درج می شود و مدت زمان استفاده از محصول بر روی بسته محصول با یک عبارت مانند «تاریخ مصرف تا یک سال پس از تاریخ تولید» درج می شود.

تنظیمات حالت و فرم نوشتاری تاریخ بر رو محصول معمولا میتوانید به صورت روز/ماه/سال و یا فرم روز-ماه-سال و یا(-و/)و یا ماه/روز/سال و با روز/ماه و…. انجام می شود.

درج ساعت

ممکن است لازم باشد ساعت تولید محصول نیز برو روی آن درج شود. این کار معمولا با فرمت ساعت:دقیقه و یا ساعت یا دقیقه  بر روی محصولات انجام شود.